Fem hemmeligheder at leje store mennesker – – og hvordan man kan være sig selv

Dårlige nyheder.

Din senior vicepræsident, din marketing direktør eller regnskabsafdelingen hoved har besluttet at gå på Pension, flytte til Okinawa og starte sin egen virksomhed – – og du er tilbage stirre, forfærdet, på et høfligt brev af fratræden. Timingen kunne være værre. Du har nu fået en ledig stilling til at udfylde, og du behøver at gøre det… Nå, i går. Er der nogen lyspunkt?

Der er. Men først, lad os få et vigtigt faktum ud af den måde: ingen virkelig nyder ansættelsesproces, uanset hvordan gunstige omstændigheder. Det er et irritationsmoment, en irritation, et dræn på både din tid og energi. Det kan også være en professionel landmine. Uanset hvor dygtige eller indsigtsfulde en personalekonsulent du kan være, du trampede på nogle totalt fremmed erhvervskvalifikationer uncharted område.

Hver administrerende kan fortælle skrækhistorier hvor, trods bedste intentioner, han likvideret belemret med en sælger, der ikke kunne sælge, en træner, der ikke kunne træne eller en leder, der ikke kunne klare. Hvad er resultatet? Mere tid og energi, for ikke at nævne penge–– drænet og tabte.

Men de retningslinjer, som fremmer succesfuld ansættelse er bemærkelsesværdigt simpel, så længe du planlægger godt i forvejen. Her er de fem væsentlige punkter:

• Leje kun mennesker, der ophidser dig.

Du faktisk ikke har råd til noget mindre. På grund af den nedadgående skift i vores økonomi og vores øgede teknologi, de fleste virksomheder ikke længere støtte en hoved tæller de engang var. De er i stedet at holde færre mennesker og forventer dem til at absorbere mere omfattende opgaver. Så på et tidspunkt under denne første samtale, ville du bedre sidde på kanten af stolen, pustende med forventning ved udsigten til at tilføje denne stigende stjerne til dit eksisterende team.

Sure, det er en ordentlig mundfuld. Men afregning for en person, der er middelmådige, eller værre, “bør arbejde ud fint” er ikke godt nok. At få revved første-indtryk på stadiet er ikke nok, enten. Du skal føle den samme energi under hver opfølgende møde. Husk: Vil denne person der nitter du også nitte dine klienter, hans eller hendes kollega medarbejdere og din offentligheden. En lunken reaktion fra dig, på den anden side vil næsten garantere det samme fra andre, både eksternt (uden for dit firma) og internt (inde det).

Men tør du være kræsne? Absolut. Læs på.

• Ikke tage risici, når vi ansætter folk.

Well-groomed optrædener og upåklagelig manerer kan være distraherende, hvis ikke ligefrem vildledende. Kigge forbi dem. Også, ikke tage CV’er for alvorligt. Så denne sagsøger har en regnskabsmæssig grad. Hvad så? Hvordan ved du, han/hun kan virkelig gøre jobbet?

Find af kontrol i tidligere forestillinger. Spørg masser af konkrete, kvantificerbare spørgsmål: “hvor meget gjorde penge du gemme din tidligere arbejdsgiver?” “Hvad slags virkning har du gøre på virksomheden?” Og vigtigst af alt: “Hvad var din enkelt, mest betydningsfulde bidrag? Var der et team eller en individuel indsats?” Mens evnen til at arbejde selvstændigt er et klart plus, pas på med for mange “Jeg-mig-mig” svar og ikke nok “vi-os-vores.”

Også, se for en kronisk manglende evne til at fremlægge specifikke eller en stærk afhængighed af arbejdspladsen-orienterede jargon. Hvis du holder høre udsagn som, “Jeg bidraget til at optimere min virksomheds rentabilitet” og “Jeg føler, at jeg opnået vedvarende resultater”, foregive du er Columbo. Skrab din pande, handle forvirret og derefter sonde dybere – – til en vis grad, naturligvis! Til sidst du vil enten strejke guld eller støde bare ind i flere og flere kampesten.

• Udvikle en vindende jobbeskrivelse.

Du vil blive overrasket over hvor mange ledere indrømmer, at en beskidt lille hemmelighed: de væmmes opgave at skrive en beskrivelse, så meget, at de ofte ikke selv gider at gøre det! Ingen wonder nye medarbejdere kan ses scurrying rundt, ser clueless.

Denne beskrivelse skal være klare, konkrete, præcise og skriftligt. Det skal omfatte ikke kun ansvar, men også forventninger i alle områder – – præcis hvad din nye medarbejder er bliver hyret til at udføre og præcis hvordan hans/hendes succes vil blive målt. Denne form for klarhed er afgørende for jer begge. I slutningen af et år, bør en resultatanalyse være en brise. Hvis han eller hun har opnået A, har B og C, så han eller hun gjort et fremragende stykke arbejde. Igen, quantifiability er nøglen.

• Leje kun mennesker, der vil blive udfordret af deres nye positioner.

Ønsker du, som en tidligere CFO i en $150,000,000 virksomheden ønsker at tage en professionel træde tilbage og blive en controller for en $10.000.000 en? Ville du føle, stimuleret? Naturligvis ikke. Mere sandsynligt du ville være kede meningsløse efter kun seks måneder, og du vil starte scouting for noget mere interessant.

Selv en lateral bevægelse kan være en dødsstødet. Medarbejdere, der bliver intellektuelt forslidt vil bare tage op værdifuld plads. Dem, der holde vokser og udvikler sig fagligt er ikke kun lykkeligere; de er også mere immune over for dine rivaler rekruttere praksis. Det er dit job at minimere omsætning ved at sætte de rigtige ansøgere i højre (der betyder opad) positioner.

• Langsom ned.

Når nogen går på Pension eller fratræder, tage en dyb indånding før fremad. Det er ikke tid til en panik køb. Ikke føler du har brug at udfylde dette hjørne kontor inden for blotte timer eller endda dage.

Farende ind i et nyt forhold, som enhver, der nogensinde har besvaret en personlige annonce allerede kender, kan blokere din intuition og fjerne din objektivitet. Du kan selv glemmer at spørge dine teammedlemmer for deres input. Stor fejl. De er dem, der bliver nødt til at arbejde med denne “nye kid,” husker, og deres indsigter, for ikke at nævne deres uforbeholdne støtte, er afgørende.

Nu, hvad nu hvis du er på anden siden af hegnet – – en jobansøger, der leder efter en udfordrende, givende holdning? Hvordan kan du blive en mere ønskeligt kandidat, udstråler mere magnetisme og grundigt ophidse din recruiter? Let. Bare genlæse de tidligere anbefalinger og flip-flop dem.

Handle begejstret for udsigten til at blive ansat. Begge af skal du være lige så ivrig efter at komme i gang.

Besvare spørgsmål om dine resultater med detaljerne, snarere end klichéer. Indsamle data på forhånd for at støtte dit krav.

Anmode om en klar jobbeskrivelse. Vide præcis, hvad du får ind.

Accepter kun en holdning, som udfordrer dig. Ellers vil du få rastløs meget hurtigt.

Endelig, Mød mennesker du skal arbejde med at modtage nogen jobtilbud. Kontroller pasformen. Føle kemien. Hvis der ikke er nogen, skal du flytte. Ikke spilde nogens tid, mindst af alle dine egne.

Der er intet komplekse eller urealistisk om leje store mennesker – – eller endda om at blive en selv. Med sådan et væld af talentfulde, engagerede ansøgere derude og virksomheder, der er begejstrede for at ansætte dem, kampe i himlen opstår hver dag – – ikke kun i romantisk film, men også i virksomheder, præcis som din og med mennesker ligesom dig.

Dette indlæg blev udgivet i Erhverv. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *