En meddelelse tjekliste

Bruge denne tjekliste til at vurdere dine kommunikationsevner.
Fokus
* Skal du betale komplet opmærksomheden på andre, når de taler? (En vandrer fokus afskrækker åben kommunikation.)
* Kan du administrere dine tanker under en samtale fokuserer dem på forstå hvad anden personen siger? (Effektiv lytter kræver mere koncentration end nogen anden form for kommunikation. Hvis du tænker på noget andet end hvad personen siger, du er at besejre din evne til at forstå.)
* Du udskyde udarbejdelsen dit svar indtil efter du har hørt alt, hvad anden personen har at sige? (Tænke hvad du planlægger at sige, mens anden personen taler forhindrer dig fra at forstå, hvad denne person siger.)
* Du ignorere distraktioner, som andre mennesker, omgivende larmen og omgivelserne? (Deltager i at distraktioner gør du synes uinteresseret, ufokuserede og uhøflig.)
* Gør du øjenkontakt under en samtale? (Ser en persons ansigt viser at du opmærksom. Du kan også se nonverbale meddelelser, som kan formidle de fleste vigtige oplysninger bliver videregivet til dig.)
Miljø
* Du formidle tillid, mod og styrke under dine samtaler? (En behagelig måde vil tilskynde folk til at stole på dig og fortælle dig mere. Negativ adfærd formidler svaghed, usikkerhed og frygt.)
* Reagerer du roligt til dårlige nyheder? (Vrede vil skræmme folk til at undgå dig.)
* Vil du opfordre andre til at tale frit? (Optræder interesseret, stille spørgsmål, og at behandle andre med respekt vil fremme åben kommunikation.)
* Bruger du en diplomatisk, positive ordforråd? (Taler om, hvad du ønsker, er stærkere end at tale om, hvad du ikke ønsker, vil ikke gøre eller ikke gøre. Det betyder, at i de fleste tilfælde du ville slette ordet “ikke” fra hvad du siger.)
* Søger du løsninger? (Søger godkendelse, skyldige eller undskyldninger, modvirker meddelelse.)
Klarhed
* Du holde sig til emnet? (Indførelse af nye uafhængige spørgsmål vil forvirre anden personen og forringe kvaliteten af din samtale).
* Kan du opretholde en “du” fokus? (Tale om hvad anden personen behov, ønsker og forstår fordi det vil øge virkningen af hvad du siger.)
* Undgår du spil? (Stille trick spørgsmål, sætte fælder, og gøre andre ser dårligt vil medføre folk til at undgå dig.)
* Bruger du et lineært, logisk tilgang til at forklare ting? (Gør det nemt for andre at forstå dig, fordi det er mere effektiv.)
* Bruger du fælles vilkår? (Undgå jargon og blomstrende tale fordi disse imponere kun den person, der bruger dem..)

Dette indlæg blev udgivet i Erhverv. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *